Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Федорчук О.
Назва : Бісерне оздоблення народної ноші лемків: історична реконструкція етнічної мистецької традиції
Місце публікування : Народна творчість та етнологія. - 2020. - N 5/6. - С. 98-108: кольор. ілюстр. (Шифр Н533083/2020/5/6)
Примітки : Бібліогр. в кінці ст.
Предметні рубрики: Народний костюм український-- Бісерний декор --Лемківщина
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): етнічна мистецька традиція--етапи етнічної мистецької традиції--бісерний декор народної ноші
Анотація: Стаття присвячена поетапному розвитку етнічної мистецької традиції бісерного оздоблення народної ноші лемків. Реконструкцію лемківської традиції здійснено вперше. Актуальність дослідження обумовлена тим, що його результати сприятимуть збереженню культурної спадщини та розвитку сучасного мистецтва. Наукова новизна полягає в докладному аналізі загальноукраїнських і локальних рис цієї традиції. Методологічною основою дослідження є системно-історичний підхід. Застосовано методи: збору та фіксації інформації, порівняльного аналізу артефактів, реконструкції та узагальнення.Традиція бісерного оздоблення народної ноші лемків зародилася у середині ХІХ ст. і зараз - на третьому етапі свого розвитку. На першому етапі, упродовж другої половини ХІХ ст., традиція локалізувалася у Східній лемківщині. Місцеві майстрині виготовляли з бісеру накладні прикраси, переважно застосовуючи техніку нанизування. В орнаментиці панували геометричні мотиви. Прикметною ознакою лемківських творів був колорит, де домінували різні відтінки червоної (тло та мотиви) барви. На другому етапі, упродовж першої половини ХХ ст., поширення набула техніка вишивання бісером, яку повсюдно на лемківщині застосовували для оздоблення компонентів ансамблю одягу. Новими творами стали пошиті з оксамиту ґорсет, камізелька та фартух, на яких бісером, січкою й склярусом вишивали фітоморфні композиції. Третій етап розпочався в середині ХХ ст. із затуханням мистецьких практик. У 1980-х роках намітилася актуалізація традиції, зросло число майстринь, з'явилися нові креативні рішення, почала формуватися нова мистецька парадигма.