Камінчук, Ольга. Семантика концепту любові в українській поезії кінця ХІХ - початку ХХ ст.: світоглядно-оцінний аспект [Текст] / Ольга Камінчук> // Слово і час. - 2013. - № 4. - С. 102-107 : фот. - Бібліогр. в кінці ст. Рубрики: Українська література--Поезія, 19-20 ст. Кл.слова (ненормовані): художній світогляд -- модифікація -- поліваріантність Анотація: У статті розглядається художньо-світоглядна функція оцінної семантики концепту любові в українській поезії кінця ХІХ - початку ХХ ст. Простежується зв'язок осмислення концепту любові в поезії межі ХІХ - ХХ ст. з ідеями самовияву особистості, провідними для художнього світогляду епохи. Є примірники у відділах: всього 1 : ВДГН (1) |
Камінчук, Ольга. Художня інтерпретація національної ідеї в українській поезії кінця ХІХ - початку ХХ ст.: світоглядно-естетична парадигматика [Текст] / Ольга Камінчук> // Слово і час. - 2013. - № 9. - С. 53-59. - Бібліогр. в кінці ст. Рубрики: Українська література--Поезія, 19-20 ст. Кл.слова (ненормовані): соціум -- особистість -- абсолютна духовність Анотація: У статті досліджується художня інтерпретація національної ідеї в українській поезії межі століть. Простежено соціокультурний аспект осмислення національної ідеї, особистісна парадигма світоглядно-естетичної інтерпретації національної ідеї та її сакралізація. Є примірники у відділах: всього 1 : ВДГН (1) |
Казанова, Ольга. Жанр поезії у прозі як форма літературно-естетичної свідомості перехідної доби [Текст] / Ольга Казанова> // Слово і час. - 2015. - № 11. - С. 58-70. - Бібліогр. в кінці ст. Рубрики: Українська література--Поезія, 19-20 ст. Літературознавство--Жанри--Поезія у прозі Анотація: У статті проаналізовано жанрові особливості поезії у прозі кінця ХІХ - початку ХХ століття. Зокрема, виявлено специфіку структурно-композиційних, наративних форм, прагматики мовлення, ідейно-тематичного наповнення поезій у прозі. Є примірники у відділах: всього 2 : ВА (1), ВДГН (1) |
Александрова, Мар’яна. Дві версії біблійного сюжету "Дочка Ієфая": Михайло Старицький та Леся Українка [Текст] / Мар’яна Александрова> // Слово і час. - 2016. - № 12. - С. 30-36. - Бібліогр. в кінці ст. Рубрики: Українська література--Поезія, 19-20 ст. Українське літературознавство--Порівняльне Кл.слова (ненормовані): традиційний сюжет -- образ -- характер -- жанр -- громадянська лірика -- неоромантизм Анотація: У статті розглянуто однойменні вірші М. Старицького і Лесі Українки "Дочка Ієфая", зроблено порівняльний аналіз на рівні образу, жанру та художніх засобів. Визначено особливості осмислення біблійного сюжетно-образного матеріалу: М. Старицький намагався перенести традиційні структури на матеріал конкретної соціально-історичної дійсності. Трансформація й осучаснення проблематики у Лесі Українки відбувалися переважно на психологічному рівні. Дод.точки доступу: Українка, Леся (українська письменниця, перекладач, культурний діяч ; 1871-1913) \про неї\; Старицький, Михайло Петрович (український письменник (поет, драматург, прозаїк), театральний і культурний діяч ; 1840-1904 ) \про нього\ Є примірники у відділах: всього 1 : ВДГН (1) |
Штонь, Григорій. Т.Г. Шевченко та І.Я. Франко. Поетичні візії України. Онтологічна спільність та відмінність [Текст] / Г. Штонь> // Слово і час. - 2008. - № 3. - С. 12-17. - Бібліогр.: 10 назв. Рубрики: Літературознавство--Дослідження творчості письменників--Україна Українська література--Поезія, 19-20 ст. Українська література--Поезія, 19 ст. Кл.слова (ненормовані): концептуальність -- вітальність -- народність -- модерн Анотація: Стаття наголошує на світоглядно-художніх та філософських відмінностях поетичних світів Шевченка і Франка як феноменів різних літературних епох. Дод.точки доступу: Шевченко, Тарас Григорович (1814-1861) \про нього\; Франко, Іван Якович (1856-1916 рр.) \про нього\ Є примірники у відділах: всього 1 : ВЗ (1) |
Романов, Сергій. Інтимна лірика Лесі Українки та Олександра Олеся крізь співмірність приватного досвіду і художньої реконструкції [Текст] / Сергій Романов> // Слово і час. - 2017. - № 4. - С. 67-78. - Бібліогр. в кінці ст. Рубрики: Українська література--Поезія, 19-20 ст. Українська література--Образи і теми--Інтимна лірика Кл.слова (ненормовані): модернізм -- критика -- лірика Анотація: У порівняльному контексті розглядається інтимна лірика чільних поетів раннього українського модернізму. Актуалізовано жіноче і чоловіче начало у формах сприйняття та реакції на світ, а отже, відмінностей та суперечностей, явлених творчим обдарованням. Леся Українка тяжіє до концептуалізації особистого досвіду посередництвом міфологічних універсалій, "перетоплюючи" в художніх образах пал свого великого серця й етос загальнолюдського обширу. Універсалізм Олеся іншого ґатунку: його особистий любовний досвід - наріжний камінь світоосягу людини, призначенням якої не у стражданні, а в насолоді буттям. Дод.точки доступу: Українка, Леся (українська письменниця, перекладач, культурний діяч ; 1871-1913) \про неї\; Олесь, Олександр (український письменник, поет, драматург, представник символізму ; 1878-1944) \про нього\ Є примірники у відділах: всього 2 : ВДГН (1), ВА (1) |
Бондар, Микола. Якщо є світи, то це - поети.: до сторіччя від дня народження Арсена Каспрука [Текст] / Микола Бондар> // Слово і час. - 2019. - № 4. - С. 30-36. - Бібліогр. в кінці ст. Рубрики: Українська література--Поезія, 19-20 ст. Письменники України, 19-20 ст. Анотація: На ділянці дослідження українського письменства, зокрема поезії другої половини XIX - XX ст., свого часу активно працював Арсен Каспрук, співробітник Інституту літератури, поет. Дод.точки доступу: Каспрук, Арсен Арсенович (український радянський письменник і літературознавець ; 1919-1982) \про нього\ Є примірники у відділах: всього 1 : ВДГН (1) |
Герасименко, Ніна Ярослава Павличко. Мистецтво мовчання і немовчання [Текст] / Ніна Герасименко> // Слово і час. - 2019. - № 7. - С. 87-92. - Бібліогр. в кінці ст. Рубрики: Українська література--Поезія, 19-20 ст. Письменники України, 19-20 ст. Анотація: Стаття присвячена Ярославі Павличко - українській поетесі. Дод.точки доступу: Павличко, Ярослава \про неї\ Є примірники у відділах: всього 1 : ВДГН (1) |
Рязанцева, Тетяна. Дискурс війни в поезії Олекси Стефановича [Текст] / Тетяна Рязанцева> // Слово і час. - 2020. - № 1. - С. 29-39. - Бібліогр. в кінці ст. Рубрики: Українська література--Поезія, 19-20 ст. Письменники України, 19-20 ст. Кл.слова (ненормовані): мілітарна тематика -- сакралізація Анотація: У статті проаналізовано поетику й мілітарну тематику в патріотичній і релігійній ліриці Олекси Стефановича (1899-1970), одного з митців української діаспори. Матеріал для розгляду - твори, присвячені героям Крут, Олегові Ольжичу, трагедіям Базару і Бродів, а також апокаліптичний цикл «Кінецьсвітнє». Спираючись на визначення особливостей літературних репрезентацій пам’яті, запропоноване Аляйдою Ассман, авторка розкриває основні моменти творчої стратегії О. Стефановича, яка полягає в послідовній міфологізації й сакралізації реальних місцевостей, постатей і подій, пов’язаних із досвідом боротьби за здобуття української державності в першій половині ХХ ст. та участю українців у подіях Другої світової війни. Дод.точки доступу: Стефанович, Олекса \про нього\ Є примірники у відділах: всього 1 : ВДГН (1) |
Левчик, Надія. Поетичний світ Бориса Грінченка [Текст] / Надія Левчик> // Слово і час. - 2019. - № 12. - С. 33-43. - Бібліогр. в кінці ст. Рубрики: Українська література--Поезія, 19-20 ст. Письменники України, 19-20 ст. Анотація: У статті проаналізовано етапи творчого становлення Бориса Грінченка як поета. Образно-тематична, стильова, жанрова характеристика його поетичної творчості розглядається впродовж трьох вимірів: рання поезія 1880-х років, вірші 1890-х та 1900-х років. У полі зору динаміка розвитку образу ліричного героя. Приділена увага версифікаційній будові вірша. Дод.точки доступу: Грінченко, Борис \про нього\ Є примірники у відділах: всього 1 : ВДГН (1) |
Токмань, Ганна. Мотив самотності в поезії Тодося Осьмачки: екзистенціально-діалогічна інтерпретація [Текст] / Ганна Токмань> // Слово і час. - 2020. - № 5. - С. 75-95. - Бібліогр. в кінці ст. Рубрики: Українська література--Поезія, 19-20 ст. Кл.слова (ненормовані): мотив самотності -- філософія -- екзистенціалізм -- існування -- діалог -- стиль Анотація: Стаття присвячена поезії Тодося Осьмачки, увага сфокусована на мотиві самотності у віршах зі збірки «Китиці часу». Дослідниця аналізує художній текст та інтерпретує його екзистенціальні смисли. Самотність людини в поезії Т. Осьмачки викликана історичними подіями, еміграцією, відсутністю друга й коханої. Філософські висловлювання поета окреслюють сутність самотності людини в її унікальному індивідуальному існуванні. Наведено положення із праць філософів М. Гайдеґґера, Х. Ортеги-і-Гассета, Г. Марселя, які допомагають витлумачити художній текст Т. Осьмачки. Діалог між поезією й екзистенціальною філософією розкриває значення художніх образів і виявляє специфіку мистецтва. Визначено риси індивідуального стилю Т. Осьмачки як автора філософської лірики. Дод.точки доступу: Осьмачка, Теодосій \про нього\ Є примірники у відділах: всього 1 : ВДГН (1) |