Мазурак, Анна. Психофізіологічні засади монтажу як засобу художнього впливу в літературі й кіно [Текст] / Анна Мазурак> // Слово і час. - 2012. - № 6. - С. 9-18. - Бібліогр. в кінці ст. Рубрики: Літературознавство--Художні засоби--Монтаж Кіномистецтво--Кінематографічні засоби--Монтаж Письменники України, 19 ст. Українська література--Поезія, 19 ст. Кл.слова (ненормовані): кадр -- кінопоетика -- мізансцена -- рецептивна поетика Анотація: Обґрунтовано психофізіологічні засади монтажу як виражального засобу в літературі й кіномистецтві. Їх функціональність продемонстрована на прикладі аналізу поезії Т. Шевченка "І досі сниться: під горою." Дод.точки доступу: Шевченко, Тарас Григорович (1814-1861) \про нього\ Є примірники у відділах: всього 1 : ВДГН (1) |
Барабаш, Юрій. "Давидові псалми" Тараса Шевченка як поетичний "текст" (спроба структурно-семантичного підходу) [Текст] / Юрій Барабаш> // Слово і час. - 2016. - № 2. - С. 3-18. - Бібліогр. в кінці ст. Рубрики: Письменники України, 19 ст. Українська література--Поезія, 19 ст. Кл.слова (ненормовані): претекст -- контекст -- інтертекст -- "код мовця" -- переформатування -- когеренція -- семантика -- діалогізм Анотація: Шевченків поетичний цикл "Давидові псалми" постає у статті у синхронічному зрізі як складна, ієрархічна художня система, як "текст" - у структурно-семіотичному та структурно-семантичному сенсах цього поняття. Такий підхід становить складову комплексного дослідження, мета якого - поєднання традиційних ракурсів (літературно-історичного, лінгвостилістичного, історіо- та націософського, соціопсихологічного, релігієзнавчого та ін.) із сучасними методологічними засадами та новітніми аналітичними технологіями. Дод.точки доступу: Шевченко, Тарас Григорович (1814-1861) \про твір\ Є примірники у відділах: всього 1 : ВДГН (1) |
Яременко, Василь. ".Подай любов, сердечний рай!" (Поняття гармонії у творчій спадщині Тараса Шевченка: сутність множинності) [Текст] / Василь Яременко> // Слово і час. - 2016. - № 5. - С. 3-13. - Бібліогр. в кінці ст. Рубрики: Українська література--Поезія, 19 ст. Поети українські, 19 ст. Шевченкознавство--Дослідження поезії Кл.слова (ненормовані): християнство -- етика -- любов -- щастя -- розуміння Анотація: У статті розглянута проблема гармонії в доробку Т. Шевченка. З’ясовуються прямі й опосередковані вияви цього поняття в його творчій спадщині, аргументовано показано, що основою цього мотиву було християнство. Відповідно розширюються можливості трактування релігійного світогляду й коментування творів митця. Дод.точки доступу: Шевченко, Тарас Григорович (1814-1861) \про нього\ Є примірники у відділах: всього 1 : ВДГН (1) |
Іванишин, Петро. Таємниця чину, або Дещо про героїзм Івана Гонти [Текст] / П. Іванишин> // Слово і час. - 2016. - № 12. - С. 49-56. - Бібліогр. в кінці ст. Рубрики: Українська література--Поезія, 19 ст. Українська література--Образи і теми Кл.слова (ненормовані): гайдамаки -- сенс -- герой -- античність -- національний провідник -- національна екзистенція Анотація: У статті в герменевтичному та компаративному планах розглянуто чин Гонти в поемі Т. Шевченка "Гайдамаки". Указано, що поет в образі Гонти моделює український героїчний ідеал національного провідника. Для контексту залучаються образи античних героїв - Горацій, Брут, Валерій, Манлій. Дод.точки доступу: Шевченко, Тарас Григорович (1814-1861) \про нього\; Гонта, Іван (уманський сотник ; 1705-1768) \про нього\ Є примірники у відділах: всього 1 : ВДГН (1) |
Левчик, Надія. Поезія Михайла Старицького: дискурс образної символіки [Текст] / Надія Левчик> // Слово і час. - 2017. - № 1. - С. 81-88. - Бібліогр. в кінці ст. Рубрики: Українська література--Поезія, 19 ст. Літературознавство--Образи і теми Кл.слова (ненормовані): Старицький М. П. -- народнопісенна символіка -- семантична переакцентація -- соціологізація -- поглиблений психологізм Анотація: У статті проаналізовано дискурс образної символіки поезії Михайла Старицького. Віршова спадщина розглядається у трьох періодах творчості: вірші 1860-х років, які містять найбільше народнопоетичної символіки, вірші 1870-1890-х років з їх відчутним струменем соціологізації, а також поезія 1900-х років, означена поглибленим психологізмом наповнення образів-символів. Дод.точки доступу: Старицький, Михайло Петрович (український письменник (поет, драматург, прозаїк), театральний і культурний діяч ; 1840-1904 ) \про нього\ Є примірники у відділах: всього 1 : ВДГН (1) |
Штонь, Григорій. Т.Г. Шевченко та І.Я. Франко. Поетичні візії України. Онтологічна спільність та відмінність [Текст] / Г. Штонь> // Слово і час. - 2008. - № 3. - С. 12-17. - Бібліогр.: 10 назв. Рубрики: Літературознавство--Дослідження творчості письменників--Україна Українська література--Поезія, 19-20 ст. Українська література--Поезія, 19 ст. Кл.слова (ненормовані): концептуальність -- вітальність -- народність -- модерн Анотація: Стаття наголошує на світоглядно-художніх та філософських відмінностях поетичних світів Шевченка і Франка як феноменів різних літературних епох. Дод.точки доступу: Шевченко, Тарас Григорович (1814-1861) \про нього\; Франко, Іван Якович (1856-1916 рр.) \про нього\ Є примірники у відділах: всього 1 : ВЗ (1) |
Старовойтенко, Інна. Повний "Кобзар" Т.Шевченка (1907-1908) у листуванні П.Стебницького з Є.Чикаленком [Текст] / І. Старовойтенко> // Слово і час. - 2008. - № 3. - С. 17-25. - Бібліогр.: 6 назв. Рубрики: Епістолярна спадщина--Листування--Письменники українські Українська література--Поезія, 19 ст. Кл.слова (ненормовані): Епістолярій -- Видання -- Книгарня -- Реалізація -- Співредактор -- Видавець -- Конфіскація -- Правомірність Анотація: У статті відображені сюжети листування П.Стебницького (1862-1923) та Є.Чикаленка (1861-1929) - відомих громадсько-культурних діячів к. ХІХ - поч. ХХ ст., в яких висвітлюються проблеми видання та розповсюдження повного "Кобзаря" Т.Шевченк, що вийшов у Петербурзі в 1907-1908 рр. за редакцією В.Доманицького. З листів довідуємося про участь у тих заходах П.Стебницького - співредактора обох видань та члена видавничих комісій. У листах постає й питання про третє видання "Кобзаря", від якого попередні видавці відмовились, розкрито, як шляхом листування між Києвом та Петербургом узгоджувалися окремі видавничі проблеми, зафіксовано й факт конфіскації петербурзьких видань "Кобзаря" в 1911 р., хід судового процесу. Дод.точки доступу: Стебницький, Петро Януарович; Чикаленко, Є. Х. Є примірники у відділах: всього 1 : ВЗ (1) |
Чамата, Ніна. Графіка поетичного тексту Шевченка [Текст] / Н. Чамата> // Слово і час. - 2008. - № 3. - С. 39-45. - Бібліогр.: 6 назв. Рубрики: Українська література--Поезія, 19 ст. Літературознавство--Поетика Кл.слова (ненормовані): Мінус-вірш -- Зміна шрифту Анотація: У статті розглядається один із рівнів структури Шевченкового поетичного тексту - графіка в її зв'язках із семантикою. Аналіз особливостей таких елементів графічної організації, як графічний поділ віршового рядка і пробіл, мінус-вірш (або крапкування рядків), зміна шрифту тощо дає змогу дійти висновків: 1) поет повною мірою володів існуючими в його час засобами графічної виразності і зробив певний внесок у їхній розвиток; 2) графіка поетичного тексту Шевченка - важливий елемент композиційної будови, чинник формування художнього образу. Є примірники у відділах: всього 1 : ВЗ (1) |
Генералюк, Леся. Екфразис у Т.Шевченка і Т.Готьє (до проблеми взаємодії мистецтв у творчості Шевченка) [Текст] / Л. Генералюк> // Слово і час. - 2008. - № 3. - С. 45-54. - Бібліогр.: 32 назв. Рубрики: Українська література--Поезія, 19 ст. Літературознавство--Проза Кл.слова (ненормовані): Опис -- Екфразис-експромт -- Екфразис-ремінісценція -- Метод Анотація: У контексті взаємодії мистецтв у творчості Т.Шевченка досліджується явище екфразису, специфічного гіперзнаку в літературі, у зіставленні з екфразисами інших літераторів сер. ХІХ ст., передусім Т.Готьє. Розглянувши два варіанти екфразисів (детальний словесний опис артефактів, уведених у сюжет певного твору; короткі екфразиси-експромти, екфразиси-ремінісценції), авторка стверджує, що проблема зіставлення екфразисів Шевченка з екфразисами інших поетів та прозаїків плідна в сенсі диспозиції своєрідного методу і стилю українського поета-художника серед персональних літературних стилів епохи. Дод.точки доступу: Шевченко, Тарас Григорович (1814-1861) \про нього\; Готьє, Теофіль (французький поет, прозаїк, літературний критик, лібретист та художник ; 1811-1872) \про нього\ Є примірники у відділах: всього 1 : ВЗ (1) |
Шаф, Ольга. Тарас Шевченко, маскулінність і чоловіче тіло [Текст] : рецензия / Ольга Шаф> // Слово і час. - 2020. - № 4. - С. 116-118. - Бібліогр. в кінці ст. Рец. на кн. : Черкас О. Маскулінне в поезії Тараса Шевченка: монографія / О. Черкас. - Київ: ВЦ "Академія", 2020. 128 с. Рубрики: Українська література--Поезія, 19 ст. Анотація: Тема монографії може декому здатися дражливою, адже її осмислення змушує автора звернутися не лише до гендерних студій, а й до психоаналізу. У теоретичному розділі монографії, однак, докладніше висвітлено гендерний підхід до вивчення літератури загалом і творчості Т. Шевченка зокрема, хоч авторові й доводиться говорити переважно про шевченкознавчі студії, де почасти або побіжно, ситуативно йдеться про гендерну проблематику. Центральне місце в монографії посідає класифікація маскулінних типів у поезії Т. Шевченка, об’єднаних у смислові тріади: «козак - гетьман - батько», «поет - кобзар - пророк», «пан - спокусник - ґвалтівник». Дод.точки доступу: Шевченко, Тарас Григорович (1814-1861) \про нього\ Є примірники у відділах: всього 1 : ВДГН (1) |