ВГО "Українська бібліотечна асоціація" за традицією запросила бібліотеки України долучитися до Всесвітнього тижня медійної та інформаційної грамотності-2020, який відзначається у світі вже увосьме за ініціативою ЮНЕСКО. Цьогоріч його тема – "Resisting Disinfodemic: MIL for everyone, by everyone" – "Протидія дезінфодемії: медійна та інформаційна грамотність кожного і для всіх". Співорганізатори – ЮНЕСКО та Республіка Корея.
Всесвітній тиждень медійної та інформаційної грамотності-2020 триватиме з 24 по 30 жовтня. З цієї чудової нагоди ми вирішили нагадати про важливість медіаграмотності як життєво необхідної навички сьогодення. Чернігівська ОУНБ ім. В. Г. Короленка підготувала віртуальну книжкову виставку "Дезінфодемію лікують… у бібліотеці". Бо так само, як звичка пити ранкову каву, навички здорового споживання медіаконтенту та обміну інформацією повинні стати частиною нашого щоденного способу життя.
Сьогодні, коли інформація стає глобальним ресурсом розвитку, істотно зростає значення бібліотек як сучасних інформаційно-культурних центрів. Бібліотека не лише убезпечує своїх користувачів від потрапляння під завали інформації, а й допомагає "просіювати" її, шукати і знаходити найпотрібніше, найважливіше, відрізняти правду від фейку… Такі навички актуальні в епоху цифрових технологій. Тим паче – в умовах глобальної пандемії, що триває наразі.
Отже, можна з певністю сказати, що українські бібліотеки – це амбасадори цифрової грамотності, які постійно дбають про медійну та інформаційну освіту своїх користувачів.
Для перегляду перейдіть за посиланням.
На базі Регіонального тренінгового центру Чернігівської обласної універсальної наукової бібліотеки ім. В. Г. Короленка проводяться різноманітні заходи, спрямовані на підвищення рівня медійної та інформаційної грамотності користувачів.
Зокрема, в бібліотеці експонувалися книжкові виставки "Медіаграмотність – це моя інформаційна безпека!".
Тренінг "Медіаграмотність як життєва компетентність сучасного громадянина".
Тренінг "Медіаграмотність в епоху постправди".
Тренінг для вчителів шкіл-учасниць Всеукраїнського проєкту "Вивчай і розрізняй: інфо-медійна грамотність".
Також пропонуємо до вашої уваги список літератури, яка допоможе користувачам сформувати компетенції критичного мислення й зорієнтуватися в сучасних інформаційних продуктах. Будьте медіаграмотними та бережіть себе!
1. Науково-практичний коментар до Закону України "Про доступ до публічної інформації" : для використ. в адм. та суд. практиці / [авт. кол.: Р. Головенко та ін. ; заг. ред. Д. Котляр] ; Центр сусп. медіа, Міжнар. фонд "Відродження", Прогр. сприяння парламентові. – Київ: [б. в.], 2012. – 335, [1] с.
2. Медіаосвіта: європейський досвід та українські перспективи в контексті шкільної та післядипломної педагогічної освіти : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., 18–19 квіт. 2013 р. / [Ін-т соц. і політ. психології Нац. акад. пед. наук. України та ін. ; редкол.: О. В. Волошенюк та ін.]. – Чернігів : [б. в.], 2013. – 143 с.
3. Інформаційне суспільство в Україні: глобальні виклики та національні можливості: аналіт. доп. / Д. В. Дубов, О. А. Ожеван, С. Л. Гнатюк. – К. : НІСД. – 2010. – 64 с.
4. Громадські медіа в Україні : [практ. посіб.] / упоряд. Р. Шутов ; заг. ред. В. Купрій ; Європейський інструмент підтримки демократії та прав людини (EIDHR), Проект "Створення медіа центрів громад у сільській місцевості". – К. : Макрос, 2008. – 112 с.
5. "Четверта колона". Свобода та залежність мас-медіа в Україні // Укл.: В. Піховшек, О. Чекмишев, В. Ганжа. – К.: Агентство "Україна", 1997. – № 24. – 250 c.
6. Довіряй, але перевіряй. Медіаграмотність в українському суспільстві / [упоряд. А. Денисенко]. – Київ : Pictoric, 2017. – 135 с.
7. Виховання національно свідомого, патріотично зорієнтованого молодого покоління, створення умов для його розвитку як чинник забезпечення національних інтересів України : аналіт.-інформ. матеріали / О. В. Бабак [та ін.] ; голова ред. кол. В. І. Довженко ; Державний комітет України у справах сім'ї та молоді, Державний ін-т проблем сім'ї та молоді. – К. : Держ. ін-т проблем сім'ї та молоді, 2003. – 191 с.
8. Медіаосвітні ресурси розвитку патріотизму і критичного мислення молоді : навч.-метод. посіб. / Н. І. Череповська ; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т соц. та політ. психології. – Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2017. – 155 с.
9. Медіа та права дитини : [посібник для журналістів, створений самими журналістами] / [Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ), Представництво в Україні]. – [Вид. 2-ге]. – Київ : Інтерньюз-Україна, 2009. – 64 с.
10. Формування активної життєвої позиції молодого громадянина України : бібліогр. покажч. / Акад. пед. наук України ; [упоряд. Л. О. Пономаренко]. – Київ : [б. в.], 2002. – 141 с.
11. Найдьонова Л. А. Медіапсихологія: основи рефлексивного підходу : підруч. для слухачів системи післядиплом. пед. освіти / Л. А. Найдьонова ; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т соц. та політ. психології. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. – 243 с.
12. Медіапсихологія: на перетині інформаційного та освітнього просторів : монографія / О. Т. Баришполець [та ін.]. ; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т соц. та політ. психології. – Київ : Міленіум, 2014. – 346 с.
13. Чалдині Р. Переконання: революційний метод впливу на людей = Pre-Suasion: A Revolutionary Way to influence and Persuade / Роберт Чалдині ; [пер. з англ. Тетяни Микитюк]. – Харків : Клуб Сімейного Дозвілля, 2017. – 361 с.
14. Бойко А. А. Релігія в мас-медіа України : тексти лекцій / Алла Бойко ; за ред. В. В. Різуна ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Г. Шевченка, Ін-т журналістики. – Київ : [б. в.], 2009. – 157 с.
Статті з періодичних видань:
1. Ісаєнко О. Роль медіаосвіти у формуванні медіакультури сучасної молоді / О. Ісаєнко // Вісник Книжкової палати. – 2018. – № 1. – С. 22–25.
У статті висвітлено питання формування медіакультури сучасного молодого покоління та визначено і обґрунтовано важливість здобуття ним медіаосвіти з метою вміння аналізувати й оцінювати медіатексти, переробляти отриману інформацію, відсіювати зайву, обирати найкориснішу, виробляти власну точку зору, вміння помічати медіаманіпуляції та обирати найдієвіші способи захисту від медіавпливів.
2. Медіакомпетентність – вміння для життя сучасної людини // Мистецтво в школі. – 2017. – № 2. – С. 7–11.
Розглядаються поняття медіакомпетентності, принципи медіаграмотності, ключові питання для аналізу медіатекстів.
3. Медіаосвіта в Україні: історія і сьогодення / М. Коропатник // Сіверянський літопис. – 2016. – № 3. – С. 159–174.
У статті досліджуються процеси формування медіаосвіти і медіаграмотності в історичному контексті зародження й розвитку мас-медіа – від друкованих до електронних, аналізуються погляди відомих педагогів на проблеми використання різних комунікаційних технологій у навчально-виховній роботі, розглядаються медіаосвітні концепції у прив'язці до суспільно-політичних обставин.
4. Медіаосвіта та медіаграмотність як актуальні тенденції виховання сучасної молоді / Т. В. Іванова, В. Ф. Іванов // Педагогіка і психологія. – 2013. – № 2 (79). – С. 46–55.
У статті об'єднані найактуальніші світові розробки в галузі підготовки студентів до викладання предметів з медіаосвіти, медіаграмотності, медіакультури.
5. От Мы-медиа до Я-медиа : трансформации идентичности в виртуальном мире / А. Г. Асмолов, Г. А. Асмолов // Вопросы психологии. – 2009. – № 3. – С. 3–15.
У статті автори розглядають блоги як платформу для конструювання віртуальної особистості.
6. Третьякова В. Психонасильство та психотерор як міжнародно-правові глобальні біотичні проблеми : їх профілактика в сучасному суспільстві / В. Третьякова // Віче. – 2013. – № 4. – С. 27–29.
Авторка вважає, що оптимальному розв'язанню проблеми запобігання і профілактики психонасильства та психотерору в суспільстві в контексті забезпечення психічного здоров'я населення сприяло би створення модельних міжнародного та європейського Біоетичних кодексів відповідно на рівні ООН, ЄС, Ради Європи, відповідні розділи яких були би присвячені правовому врегулюванню питань.
Підготувала Людмила Вишнивецька,
бібліотекар відділу інформаційних технологій та електронних ресурсів
обслуговування користувачів до 17:45
обслуговування користувачів
призупиняється