Міжнародний день протидії булінгу (або цькуванню) щороку відзначається 4 травня. Цей день покликаний підвищити обізнаність про проблему булінгу та сприяти створенню безпечного й доброзичливого середовища для кожного.
Слово "булінг" походить від англ. bull – бик, бугай, а в переносному значенні – дуже велика, сильна чи агресивна людина і позначає процес лютого, завзятого нападу; близькі за значенням дієслова українською мовою – задирати, прискіпуватися, провокувати, дошкуляти, тероризувати, цькувати тощо.
Цькування, також булінг (від англ. bullying – залякування, цькування, задирання) – різновид насильства; навмисне, що не має характеру самозахисту і не є санкціонованим нормативно-правовими актами держави, довготривале (повторюване) фізичне чи психологічне насильство з боку індивіда чи групи, які мають певні переваги (фізичні, психологічні, адміністративні тощо) стосовно індивіда, що відбувається переважно в організованих колективах з певною особистою метою (наприклад, бажання заслужити авторитет у бажаних осіб).
Сутність
Така поведінка дає можливість людині самоствердитися коштом іншого, заслужити собі загальний авторитет. Насправді задирака приховує свою неспроможність і слабкість.
У системі цькування вирізняють три сторони: жертви, нападники та свідки. Вплив цькування відбувається на всі три категорії. Зокрема, український дослідник цькування Богдан Петренко зауважував, що цькування – зменшена копія терористичного акту: у булінгу є прямі й непрямі жертви, насилля та інформаційний ефект, а його мета – не лише вплив на безпосередню жертву, а й формування відповідних моделей поведінки з боку всієї групи, в тому числі і свідків.
Зазвичай діти стикаються з моральним булінгом. Це образи, насмішки, кривляння. Утім, може дійти й до фізичного контакту. Наприклад, однокласники можуть побитися. Основні ознаки булінгу – системність, наявність кривдника та жертви й, відповідно, сам прояв агресії (або навпаки, бездіяльність), що породжує страх і тривогу у потерпілого.
Різновиди
Олена Ожийова, одна з перших українських науковців, що досліджували цькування (булінг), виділяє два основні його види:
1. Фізичне цькування – умисні штовхання, пирхання, стусани, удари, побої, заподіяння тілесних ушкоджень та ін. Сексуальне цькування – підвид фізичного (дії сексуального характеру).
2. Психологічне цькування – насильство, пов'язане з дією на психіку, що завдає психологічної травми шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно спричиняється емоційна невпевненість. До цієї форми цькування можна зарахувати:
- вербальне цькування, де знаряддям слугує голос (образливе ім'я, з яким постійно звертаються до жертви, обзивання, дражніння, зведення наклепів, поширення образливих чуток та ін.);
- образливі жести або дії (наприклад, плювки в жертву або в її напрямку);
- залякування (використання агресивної мови тіла й інтонації голосу для змушення дитини робити чи не робити щось);
- ізоляція (жертва навмисно ізолюється, виганяється чи ігнорується частиною або всім класом);
- вимагання (грошей, їжі, інших речей, примушування щось украсти);
- пошкодження та інші дії з майном (викрадення, ховання особистих речей жертви);
- кіберцькування – пригноблення за допомогою мобільних телефонів, інтернету, інших електронних пристроїв (пересилання двозначних зображень і фотографій).
Відповідальність
Відповідальність за булінг установлена у статті 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Покарання за булінг:
- для підлітків від 16 років та дорослих: штраф від 850 до 1700 гривень або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин;
- якщо булінг учинив підліток віком від 14 до 16 років, відповідальність несуть батьки або опікуни: штраф від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.
Література
1. 342.9(477)
К 57
Кодекс України про адміністративні правопорушення : чинне законодавство зі змінами та допов. станом на 10 берез. 2020 р. : (відповідає офіційному текстові). – Київ : Центр учбової літератури, 2020. – 262, [1] с.
2. 159.9
Б 88
Бронсон П. Батьки в шоці: новий погляд на виховання / По Бронсон, Ешлі Меррімен ; [пер. укр. І. Семенюк]. – Харків : Ранок : Фабула, 2019. – 396, [1] с.
3. 159
Г 80
Гресь А. Як пригорнути кактус? Книга для батьків, які хочуть зрозуміти своїх підлітків / Анна Гресь. – Харків : Основа, 2019. – 201 с. : іл.
4. 159.922
Г 85
Грін Р. В. Вибухонебезпечна дитина. Новий підхід до розуміння надто емоційних дітей / Росс В. Грін ; з англ. пер. Анна Тернова. – Київ : BookChef, 2021. – 251, [2] с.
5. 159.9
Д 33
Дені М. Цифрове дитинство. Гаджети і ТБ: заборонити не можна дозволити / Мадлен Дені, Мішель Стора ; [пер. з фр. Ганна Кирієнко]. – Київ : АРТБУКС, 2021. – 101, [1] с.
6. 159.9
Д 40
Донна Д. Н. Уламки дитячих травм / Донна Джексон Наказава ; з англ. пер. Вікторія Пушина. – Київ : BookChef, 2023. – 379, [3] с.
7. 159.9
К 49
Климчук В. О. Психологія посттравматичного зростання : монографія / В. О. Климчук ; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т соц. та політ. психології. – 2-ге вид., перероб. і допов. – Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2021. – 156, [1] с.
8. 159
М 19
Малихін М. Дитина у світі емоцій / Марія Малихіна. – Харків : Основа, 2019. – 156 с. : іл.
9. 159.9
О-66
Орлофф Д. Виживання для емпата. Життєві стратегії для чутливих людей / Джудіт Орлофф ; [пер. з англ. О. Брагіної ; дизайн А. Белякової]. – Харків : Віват, 2022. – 284, [3] с.
10. 159
П 78
Проблеми психологічної безпеки сучасної молоді : монографія / [А. Г. Скок [та ін.] ; за наук. ред. О. Ю. Дроздова] ; Нац. ун-т "Черніг. колегіум" ім. Т. Г. Шевченка. – Чернігів : Десна Поліграф, 2019. – 243 с.
11. 159.9
С 14
Саймон Д. В овечій шкурі. Маніпулятор. Виявити та здолати / Джордж Саймон ; [пер. з англ. Я. Лебеденка]. – Харків : КСД, 2022. – 205, [2] с.
12. 59.923
Ф 79
Форвард С. Емоційний шантаж. Коли люди з вашого життя використовують залякування, обов'язки та провину, щоб маніпулювати вами / Сьюзан Форвард, Донна Фрейзер ; [пер. з англ. У. Курганова]. – Харків : Фабула, 2019. – 335 с.
Періодичні видання
13. Павлюк Н. Кібербулінг: ознайомлення з сутністю та профілактичними заходами / Н. Павлюк // Директор школи. – 2020.–№ 9–10. – С. 60ؘ–70.
Підготувала Валентина Куценко,
провідна бібліотекарка відділу документів із гуманітарних наук