Закон України "Про правовий режим воєнного стану" передбачає 28 статей, у яких визначені зміст правового режиму воєнного стану, порядок та гарантії прав і свобод людини.
Стаття 1. Визначення воєнного стану
1. Воєнний стан – це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Стаття 2. Правова основа введення воєнного стану
1. Правовою основою введення воєнного стану є Конституція України, цей Закон та указ Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, затверджений Верховною Радою України.
Закон України "Про правовий режим воєнного стану" передбачає 28 статей, у яких визначені зміст правового режиму воєнного стану, порядок та гарантії прав і свобод людини.
Стаття 19. Гарантії законності в умовах воєнного стану
1. В умовах воєнного стану забороняються:
зміна Конституції України;
зміна Конституції Автономної Республіки Крим;
проведення виборів Президента України, а також виборів до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим і органів місцевого самоврядування;
проведення всеукраїнських та місцевих референдумів;
проведення страйків, масових зібрань та акцій.
24 лютого 2022 року російська федерація розпочала широкомасштабну збройну агресію проти України, вбиваючи громадян України та руйнуючи міста і села внаслідок наступальних бойових дій, зокрема через ракетні, артилерійські та авіаційні удари. Щоб дати відсіч агресорові й захистити суверенітет і територіальну цілісність держави, Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 року в Україні було введено воєнний стан.
Що таке правовий режим воєнного стану та як його введення стосується функціонування суб'єктів господарювання в Україні?
Основним нормативно-правовим актом, який регулює правовідносини щодо введення в Україні воєнного стану, є ЗУ "Про правовий режим воєнного стану". Цим законом визначаються, зокрема, правові засади діяльності в умовах воєнного стану органів державної влади й місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб.
Одним із першочергових заходів, що можуть супроводжувати введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, є утворення тимчасових державних органів – військових адміністрацій. Відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану" (далі – Закон), військові адміністрації мають особливі повноваження й підпорядкування.
Відповідно до частини сьомої статті 4 Закону спрямування, координацію та контроль за діяльністю обласних військових адміністрацій з питань забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку, здійснення заходів правового режиму воєнного стану здійснює Генеральний штаб Збройних сил України, а з інших питань – Кабінет Міністрів України у межах своїх повноважень.
Серед заходів правового режиму воєнного стану, які можуть здійснюватися воєнними адміністраціями разом із військовим командуванням:
- запровадження трудової повинності для працездатних осіб, не залучених до роботи в оборонній сфері та сфері забезпечення життєдіяльності населення і не заброньованих на період дії воєнного стану з метою виконання робіт, що мають оборонний характер;
- використання потужностей та трудових ресурсів підприємств, установ і організацій усіх форм власності для потреб оборони;
- примусове відчуження майна, що перебуває у приватній або комунальній власності, для потреб держави;
- запровадження комендантської години та встановлення спеціального режиму світломаскування;
- встановлення особливого режиму в'їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів;
- перевірка документів у осіб та проведення огляду речей, транспортних засобів, багажу і вантажів, службових приміщень та житла громадян;
- у разі порушення вимог або невиконання заходів правового режиму воєнного стану – вилучення у підприємств, установ і організацій усіх форм власності, окремих громадян електронного комунікаційного обладнання, телевізійної, відео- та аудіоапаратури, комп'ютерів, інших технічних засобів зв'язку;
- заборона торгівлі зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, а також алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі;
- встановлення для фізичних і юридичних осіб військово-квартирної повинності з розквартирування військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу правоохоронних органів, особового складу служби цивільного захисту, евакуйованого населення та розміщення військових частин, підрозділів і установ та ін.
Важливо відзначити, що вищенаведені повноваження реалізуються воєнними адміністраціями лише в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану.
Відповідно до Указу Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 року тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30–34, 38, 39, 41–44, 53 Конституції України (зокрема, щодо недоторканності житла, таємниці листування, невтручання в особисте і сімейне життя, свободи пересування, свободи думки і слова, права володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю та ін.).
Окрім того на воєнні адміністрації покладається здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій, а також вирішення питань щодо:
- розміщення на договірних засадах замовлень на виробництво продукції, виконання робіт (послуг), необхідних для територіальної громади, на підприємствах, в установах та організаціях;
- складання й затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, забезпечення виконання відповідного бюджету;
- здійснення управління майном, яке перебуває в комунальній власності відповідної територіальної громади (крім вирішення питань відчуження, в тому числі і шляхом приватизації комунального майна та надання комунального майна в оренду на строк понад один рік);
- надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок;
- вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік);
- вирішення відповідно до закону питань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення строком не більше одного року, а також про скасування такого дозволу.
Джерела та література
1. Адміністративне право : навч. посіб. / [М. В. Ковалів та ін.] ; Львів. держ. ун-т внутріш. справ. – Київ : Правова єдність, 2008. – 533 с.
2. Закон України "Про правовий режим воєнного стану" // Відомості Верховної Ради (ВВР). – 2015. – № 28. – С. 250.
3. Закон України "Про правовий режим воєнного стану" № 389-VIII. – Режим доступу:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text
4. Про введення воєнного стану в Україні: Указ Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64/2022 (зі змінами) / Президент України. – Режим доступу:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#n2
5. Про оборону України: Закон України від 6 грудня 1991 р. № 1932-XII / Верховна Рада України. – Режим доступу:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1932-12#Text
6. Про правовий режим воєнного стану. 19 ст. – Режим доступу:
https://kodeksy.com.ua/pro_pravovij_rezhim_voyennogo_stanu/19.htm