20.02.2019
1588

 800px-Casimir_Malevich_photo  20 лютого до 140-річчя від дня народження визначного українського художника-авангардиста Казимира Севериновича Малевича (1879–1935) у відділі мистецтв розгорнуто книжково-ілюстративну виставку, присвячену життю і творчості Великого реформатора мистецтва ХХ ст.
  Казимир Малевич народився 11 (23) лютого 1879 р. поблизу Києва у польській сім'ї. Батько, Северин Антонович, служив керуючим на одному з цукроварних заводiв вiдомого українського промисловця І. Терещенка. Мати – Людвiга Олександрiвна – творчо обдарована жiнка, писала вiршi польською мовою. Казимир був найстаршим серед 14 дiтей Малевичiв. Зрiлого віку досягли лише дев'ятеро.
  До 17 років Казимир Малевич жив на Поділлі (Моївка), Харківщині (Пархомівка,1890–1894, Білопілля), Чернігівщині (Вовчок, Конотоп). Навчався у п'ятикласному агрономічному училищі в Пархомівці. Вважають, що аматорським малюванням К. Малевич почав займатися в Конотопі, де його родина мешкала у 1894–1895 р.р. Батько неохоче і навіть вороже поставився до синового захоплення, зате мати, придбавши малому Казимирові дорогі фарби і пензлі, тим самим підштовхнула його до серйозних занять живописом. Найсильніші враження пiдлiтка пов'язанi з українським мистецтвом розпису.
  Малювати вчився у Миколи Пимоненка в Київській мистецькій школі (1895–1897).
  У 1904 переїхав у Москву. Вдосконалював майстерність в училищі живопису, скульптури і архітектури (1904–1905) та в студії Ф. Рерберга (1905–1910). У картинах першого періоду творчості намагався поєднати принципи кубізму, футуризму і експресіонізму. Брав участь у виставках об'єднань художників "Бубновий валет" (1910) і "Віслючий хвіст" (1912) та ін., на яких виставляв свої роботи, написані в неопримітивіському: ("Селяни в церкві", 1911–12; "Врожай", 1911) та кубофутуристському стилях ("Англієць в Москві", 1914).
  Став одним із засновників абстрактого мистецтва.
  1915 року започаткував новий модерністський напрям у мистецтві – супрематизм. 7 грудня 1915 року вперше виставив картину "Чорний квадрат на білому тлі", яка перетворилася на ікону абстрактного мистецтв. Згодом з'являється картина "Біле і чорне".
  Малевич видавав журнал "Supremus" (1916).
  У 1919–1922 викладав у художній школі Вітебська, а в 1923–1927 – директор Інституту художньої культури в Ленінграді.
  У 1927 переїхав до Києва, де зусиллями Миколи Скрипника Малевичу було створено всі умови для творчості. Публікував статті на мистецьку тематику в журналі "Нова ґенерація" (1928–1929) у Харкові.
  У 1927–1930 викладав у Київському художньому інституті, де в цей час працювали Федір Кричевський, Михайло Бойчук, Віктор Пальмов, Вадим Меллер, Олександр Богомазов, Володимир Татлін, Василь Касіян, мав намір працювати з Олександром Архипенком. Але початок репресій в Україні проти інтелігенції змусив Малевича знову повернутись у Ленінград.
  Після того, як політичні обставини в СРСР стали погіршуватися Малевич переїхав до Європи та вивіз із собою весь свій архів, який накопичився у нього до березня 1927 року.
  Раптово прийшов наказ термiново їхати в СРСР. Художник був упевнений, що повернеться до Європи наступного року. Роботи, залишенi ним у Берлiнi, нинi є гордiстю М

result_IMG_4936-e

iського музею Амстердама.
  Восени 1930 р. художника арештували й до початку грудня вiн перебував у в'язницi ленiнградського ОГПУ.
  Тiльки в 1932-му для автора всесвiтньо вiдомих картин знову знайшлася посада – вiн став керiвником експериментальної лабораторiї в Державному росiйському музеї.
  Казимир Северинович помер 15 травня 1935 р. в Ленiнградi. Згiдно iз заповiтом, урна з його прахом була похована поблизу села Немчиновки (Московська обл.). На могилi встановили пам'ятник, спроектований М. Сутiним – бiлий куб iз чорним квадратом.

 

  Література про життя і творчість Казимира Малевича:

 

  1. Авраменко О.  Казимир Малевич – транзит у вічність: про маловідому – конотопську – сторінку у творчості великого художника / Олеся Авраменко // День. – 2012. – 24-25 лют. (№ 33/34) . – С. 1. 
  2. Андрієвська Л. Авангард: кубізм, футуризм, кубофутуризм та деякі інші "ізми": урок мистец. в 9-му кл. / Л. Андрієвська // Шкільний світ. – 2018. – № 14. – С. 50-53.
  3. Вайль П. Портрет Нью-Йорка [Казимир Малевич] // Огонек. – 1992. – №4. – C. 25-26.
  4. Вежбовська Л. Таємниця "Чорного квадрата" / Л. Вежбовська. // Україна молода. – 2003. – 4 берез.
  5. Галинская И. Л. Казимир Малевич и супрематизм / И. Л. Галинская // Культурология. –2012. – № 4. – С. 152-153.
  6. Гаснер Х. Малевич жив [Казимир Малевич] / Х. Гаснер // НОМИ. – 2007. – № 4. – С. 17-18.
  7. Гривінський Р. Малевич. Український вимір. Як побороти культурну анексію? / Р. Гривінський; фото Артема Сліпачука // День. – 2016. – 17-18 черв. (№ 106/107). – С. 20-21 : портр., іл.
  8. Егоров И. М. Казимир Малевич / И. М. Егоров; ред. Л. Ю. Ильина. – Москва: Знание, 1990. – 56 с. : ил. – (Новое в жизни, науке, технике. Искусство; № 7, 1990).
  9. Коляда І. Кохання супрематиста. Жінки у житті Казимира Малевича / І. Коляда // Історія в рідній школі. – 2018. – № 5. – С. 37-40.
  10. Котович Т. Футуристична опера "Перемога над сонцем" та "Супрематичний балет" / Т. Котович // Український театр. – 2013. – № 6. – С. 33-35 : іл.
  11. Киянин зі світовою славою: Казимир Малевич (1879–1935) // Шкільний світ. – 2010. – № 8. – С. 17-20.
  12. Лиховид І. "Сигнали" від [Казимира] Малевича / І. Лиховид // День. – 2017. – 9 серп. (№ 138). – С. 12 : фот.
  13. Пугач О. Казимир Малевич: до 140-річчя від дня народження / Ольга Пугач // Культура і життя. – 2018. – № 5. – С. 13.
  14. Русначенко А. М. Українське малярство 1920-х – початку 1930-х років // Нариси новітньої історії України / Анатолій Русначенко. – Київ: Філюк Олег, 2015. – Кн. 2. – С. 223-231.
  15. Самченко В. Чорне і біле Малевича / Валентина Самченко // Україна молода. – 2018. – 31 жовт. (№ 118). – С. 11.
  16. Скляренко В. М. 100 знаменитых художников, XIX-XX вв. / В. М. Скляренко, Т. В. Иовлева, И. А. Рудычева. – Харьков : Фолио, 2004. – 509, [1] с. : ил.
  С.440-445: Черный квадрат Казимира Малевича.
  17. Український художній авангард [Текст] : бібліогр. покажч. / голов. упр. культури і мистецтв Київ. міськдержадмін., публ. б-ка ім. Л. Українки, від. мистецтв ; [уклад.: Л. С. Криворучко, М. Г. Іванова]. – Київ : [б. в.], 2008. – 74, [3] с. : іл.
  18. Умнова А. Казимир Малевич и его "Черный квадрат" / Аглая Умнова // Поем, танцуем и рисуем. – 2012. – № 3. – С. 11-27.
  19. Хроніка – 2000: укр. культурол. журн. Вип. 65-66. Документи українського авангарду / редкол.: Ю. Буряк [та ін.]. – Київ: Фонд сприяння розвитку мистецтв, 2007. – 805, [3] с.
  20. Шабаліна Л. В. Розмова з картиною / Л. В. Шабаліна // Мистецтво в школі. Музика. Образотворче мистецтво. Художня культура. – 2017. – № 4. – С. 41-45.

Повернутись
Поділитись:

Розклад роботи:

Бiблiотека:
ПН-ЧТ – 9:30-18:00
ПТ – ВИХІДНИЙ
СБ-НД – 10:00-18:00
Інтернет-центр:
ПН-ЧТ – 9:30-18:00
ПТ – ВИХІДНИЙ
СБ-НД – 10:00-18:00

обслуговування користувачів до 17:45
 

Під час ПОВІТРЯНОЇ ТРИВОГИ

обслуговування користувачів
призупиняється