09.04.2020
584
 1

Україна – космічна держава

За рішенням Міжнародної авіаційної федерації 12 квітня відзначається як Всесвітній день авіації та космонавтики. В Україні це професійне свято має назву День працівників ракетно-космічної галузі України і закріплене Указом Президента України від 13 березня 1997 року.
  12 квітня 1961 року громадянин СРСР, майор Юрій Гагарін на космічному кораблі "Восток" вперше у світі здійснив орбітальний обліт Землі, відкривши епоху пілотованих космічних польотів.
  Це особливий день – день тріумфу науки і всіх тих, хто працює в космічній галузі. Минуло 59 років з відкриття космічного простору людству, а людина вже вийшла у відкритий космос. Супутники, ракети, космічні кораблі і станції принесли людству нові знання.
  Україна зарекомендувала себе як космічна держава. Згадаємо імена вчених, які стояли біля джерел української космонавтики.

zasyadko - Олександр Засядько – уродженець Полтавщини, нащадок українських козаків, генерал-лейтенант та видатний інженер; організував у російській армії першу ракетну роту, створив перші у світі бойові ракети.
  Першу ракетну атаку Засядько продемонстрував під час російсько-турецької війни. Хоча він і запропонував використовувати ракети у бойових цілях, його внесок був неймовірно важливий для подальшого розвитку космонавтики.
 Kibalchich2 - Микола Кибальчич – винахідник та автор схеми першого у світі реактивного літального апарата. Народився на території Чернігівської області.
 3_ciolkovskij - Костянтин Ціолковський – вчений-теоретик, одним із засновників ракетобудування та сучасної космонавтики. Його наукові й художні твори надихнули багатьох провідних ракетних інженерів. Хоча вчений народився і прожив усе життя на території Росії, його предки походять з Волині й були родичами гетьмана Северина Наливайка.
 4_kondratyuk - Юрій Кондратюк (справжнє ім’я Олександр Гнатович Шаргей) – український вчений-винахідник, уродженець Полтави. Він був одним з піонерів ракетної техніки й теорії космічних польотів. Саме Кондратюк автор "траси Кондратюка", якою подорожували на Місяць космічні кораблі "Аполлон".
 5_korolev - Сергій Корольов – український вчений у галузі ракетобудування та космонавтики, конструктор. Саме Корольов вважається основоположником практичної космонавтики.
 6_chelomej - Володимир Челомей – конструктор відомої ракети-носія "Протон". Був генеральним конструктором ракетно-космічної техніки, член Міжнародної академії астронавтики.

На честь українських винахідників – Олександра Засядька, Миколи Кибальчича та Юрія Кондратюка – назвали кратери на зворотному боці Місяця. Сергію Корольову присвятили астероїд.
  Поки єдиний астронавт України, який побував у космосі – це Леонід Каденюк. У космос він полетів 20 років тому в складі американської команди на шатлі Columbia. Його політ на кораблі NASA став і досі є справжнім проривом для космонавтики незалежної України.
  Свого часу українські науковці зробили величезний внесок у розвиток радянської космонавтики, що дозволило СРСР бути провідною космічною державою. Численні українські наукові установи, конструкторські бюро, промислові підприємства були причетні до багатьох найважливіших космічних перемог СРСР – від перших польотів у космос до створення й запуску космічного ракетного комплексу "Енергія-Буран".
  За роки незалежності Україна впевнено посіла своє місце серед  провідних космічних держав світу. Українські вчені і підприємства беруть участь у створенні космічного транспорту – європейська ракета-носій легкого класу "Vega" з українським двигуном успішно стартувала з космодрому Куру у французькій Гвіані. Також українське державне підприємство конструкторського бюро "Південне" займається розробкою ракетних комплексів та ракетно-космічних систем. У світі добре відомі українські ракети-носії "Зеніт" та "Циклон". У космічній галузі Україна активно співпрацює з 30 країнами та посідає гідне місце поруч з провідними державами, маючи потужний комплекс ракето- та авіабудування.

Підготувала: Наталя Карбовська, завідувачка відділу з економічних,