Педагогічна концепція музичного виховання Карла Орфа

Педагогічна концепція музичного виховання Карла Орфа

10.07.2020
708

  Часто вважають, що музику вивчають лише для того, аби в майбутньому стати музикантом-професіоналом. Але німецький композитор, музикознавець, педагог, член Баварської академії мистецтв Карл Орф (10.07.1895–29.03.1982) вважав, що елементарна музична грамотність необхідна кожному. Адже музика здатна допомогти в роздумах, зняти напруження, може сприяти вивченню іноземних мов чи математики, додасть натхнення та активізує уяву… Потрібно лише своєчасно обережно допомогти дитині зазирнути за двері, де живе Музика. Тоді людина навчиться не лише слухати, а й чути.
  Висловлюючи повагу талановитому музикантові й педагогу, до 125-річчя від дня його народження відділ мистецтв Чернігівської ОУНБ ім. В. Г. Короленка підготував музично-інформаційну відеогодину "Педагогічна концепція музичного виховання Карла Орфа".

  Карл Генріх Марія Орф народився у Мюнхені. У 1912–1914 роках навчався у Мюнхенській музичній академії. 1914 року продовжив навчання у Германа Зільчера. 1916-го – працював капельмейстером у Мюнхенському камерному театрі.5 1917 року під час Першої світової війни пішов на добровільну службу в армію в Перший Баварський польовий артилерійський полк. 1918 року Карла Орфа запросили на посаду капельмейстера в Національний театр у Мангаймі під керівництвом Вільгельма Фуртвенглера, а потім він став працювати в театрі Великого герцогства Дармштадтського.
  1920 року Карл Орф одружився з Алісою Зольшер, через рік народилася його єдина дитина – дочка Годела, а 1925-го Карл розлучився з Алісою.
  1923 року він познайомився з Доротеєю Гюнтер, а 1924-го спільно з нею створив школу гімнастики, музики й танцю "Гюнтершуле" ("Günther-Schule") у Мюнхені. З 1925 року і до кінця свого життя Карл Орф був головою відділення в цій школі, де працював з музикантами-початківцями. Маючи постійний контакт з дітьми, він розробив свою теорію музичної освіти.
  Хоча зв'язок Орфа з нацистською партією не був установлений, його "Карміна Бурана" була дуже популярна в нацистській Німеччині після її прем'єри у Франкфурті 1937 року, хоча нацистські критики й називали цю кантату "дегенеративною". Карл Орф став єдиним із кількох німецьких композиторів під час нацистського режиму, хто відреагував на офіційний заклик написати нову музику для п'єси Шекспіра "Сон літньої ночі", після того як музика Фелікса Мендельсона була заборонена – інші відмовилися брати в цьому участь. Але знову ж таки, Орф працював над музикою для цієї п'єси в 1917 і 1927 роках – задовго до приходу нацистського уряду.
  Карл Орф був другом Курта Губера, одного із засновників руху опору "Die Weiße Rose" ("Біла троянда"), засудженого до смерті Народною судовою палатою і страченого нацистами 1943 року. Після Другої світової війни Орф заявив, що він і сам був учасником цього руху. Хоча цьому немає жодних документальних підтверджень, така заява допомогла Карлові Орфу продовжувати працювати в Німеччині й після повалення нацистського режиму.
  У 1950–1954 роках Орф видав п'ятитомне зібрання "Музика для дітей" ("Schulwerk"), що стало основою його музично-педагогічної системи, яка здобула світове визнання. У 1950-1960-х роках викладав у Вищій музичній школі у Мюнхені. 1961 року був відкритий Інститут Орфа (Інститут музичного виховання при Вищій школі музики і сценічного мистецтва Моцартеум).
  Помер Карл Орф у Мюнхені, похований у церкві бенедиктинського монастиря Андекс, що розташована західніше Мюнхена (округ Штарнберг).
  ааЦікаво знати. Визнання таланту та внеску в музичну педагогіку Карла Орфа – ні більше, ні менше – сягло зірок, адже на його честь названий астероїд із головного поясу астероїдів у Сонячній системі – 21125 Орф (лат. 21125 Orff).

  ааЗ цікавими фактами про цю неординарну особистість пропонуємо ознайомитися у статті "Карл Орф: біографія, цікаві факти, творчість".
 
  ааРекомендуємо для прослуховування легендарну кантату Карла Орфа "Карміна Бурана".

  До слова, саме "Карміна Бурана" висунула Орфа в число композиторів європейського масштабу. "З "Карміна Бурана" починається моє зібрання творів", – стверджував композитор, заявивши після прем'єри 1937 року видавцеві: "Все, що я досі написав, а ви, на жаль, видали, можна знищити".

  Педагогіка.
  Карл Орф був переконаний у тому, що мистецтво майбутнього вимагає артистичної універсальності, яка, безперечно, закладена у природі людських здібностей, і потрібно лише створити умови для творчого розвитку особистості.
  Основна мета цієї системи полягає в тому, щоб закласти міцний фундамент музикальності дитини, розвинути ритмічне відчуття та музичний слух і допомогти дітям емоційно переживати й розуміти музику, вільно в ній орієнтуватися і творити.
  Педагогічні принципи К. Орфа викладені в його п'ятитомній антології музики, пісень і танців для дітей "Sсhulwerk". Назва походить від двох німецьких дієслів – sсhulen та wirken, що означає навчати і діяти, тобто навчати в дії.
  Розроблений Карлом Орфом спільно з Куртом Заксом (1881–1959) інструментарій склав основу дитячого оркестру, до якого ввійшли:
  - мелодичні ударні інструменти (ксилофони, металофони);
  - шумові ударні інструменти – дитячі литаври, барабани, тарілочки, маракаси, пандейри, тріскачки, дерев'яні палички, дзвіночки тощо;
  - найпростіші духові інструменти (іграшкові кларнети, гобої, різного діапазону блок-флейти);
  - струнні інструменти (смичкові та щипкові) – лютні, гусла, гітари, скрипки для гри на "порожніх" струнах тощо.
  Навчаючись гри на елементарних музичних інструментах діти самостійно відкривають світ музики.
  Методика Карла Орфа універсальна, її легко поєднати з іншими методиками, адаптувати до національних особливостей будь-якого народу, бо вона ґрунтується на використанні зразків фольклорної музики. Тому не дивно, що ця педагогічна концепція знайшла прихильників у багатьох країнах Західної Європи, а також у США, Канаді та Японії.
  Найновіші психолого-педагогічні дослідження підтверджують важливість раннього музичного виховання, оскільки це відповідає природним закономірностям розвитку особистості. І якщо врахувати відоме твердження про те, що наша пам'ять зберігає 90 відсотків із того, що ми робимо, 50 – із того, що ми бачимо, і 10 – із того, що ми чуємо, то просто необхідно у процес освоєння музичної мови ввести дію. Саме тому методика Карла Орфа, в основі якої лежить "принцип активного музикування", може бути органічною складовою музичного виховання в закладах дошкільної освіти тепер і в майбутньому, адже рух, музикування, імпровізація – природний шлях розвитку творчих можливостей дитини.

  ааЯкщо вас цікавить орф-підхід до музичного виховання дітей, то вам може бути корисним ресурс Орф Шульверк Асоціація України.

  Також пропонуємо переглянути добірку відео, які допоможуть глибше зануритися у практичне впровадження орф-педагогіки, зокрема в українських дошкільних навчальних закладах.

  ааСаморобні музичні інструменти. Використання методики Карла Орфа на музичних заняттях.

  ааОрф-оркестр на Фестивалі Музичної Креативної Педагогіки – 2016.

  ааМетодика К. Орфа в молодшій групі ДНЗ № 90 (м. Дніпро).

  ааРобота з дітьми за методикою Карла Орфа в ДНЗ № 1 (м. Ромни).

  До вашої уваги пропонується невелика добірка літератури з фондів бібліотеки, де вміщено відомості про життя і творчість Карла Орфа, а також його підходу до музичного виховання дітей та використання цих методів у сучасній педагогіці.

  Книги

1  Леонтьева О. Т. Карл Орф. – Москва : Музыка, 1984. – 334 с.
3  Завалко К. В. Основи орф-педагогіки : навч.-метод. посіб. / Завалко К. В., Фір С. ; [під заг. ред. К. В. Завалко]. – Чернігів : Десна, 2018. – 161 с.
2  Ростовський О. Я. Теорія і методика музичної освіти : [навч.-метод. посіб.] / О. Я. Ростовський . – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2011. – 638 с.
4  Черкасов В. Ф. Теорія і методика музичної освіти : навч. посіб. / Володимир Федорович Черкасов. – Київ : Академія, 2016. – 239 с. – (Alma-mater+).
Статті
  Рощін П. С. Теоретичні засади музичного виховання дітей у педагогічній концепції К. Орфа / П. С. Рощін ; наук. керівник Д. П. Огієнко // Традиції та сучасність мистецько-педагогічної освіти : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. студентів та молодих науковців, 19 квіт. 2018 р., [Чернігів] / Нац. ун-т "Черніг. колегіум" ім. Т. Г. Шевченка, Каф. мистец. дисциплін. – Чернігів : Десна Поліграф, 2018. – С. 133–138.
  Фір С. Повертаємо моду на Орфа / Світлана Фір // Музичний керівник. – 2018. – № 9. – С. 24–26.
  Черноус Т. Орф-метод як терапія [муз. виховання дітей з особливими потребами] / Тетяна Черноус // Музичний керівник. – 2017. – № 11. – С. 25–33.
  Чорноус Т. Орф-музика та рух. Що, як і для чого / Тетяна Чорноус // Музичний керівник. – 2019. – № 4. – С. 22–24.
  Шараєвська І. Мовленнєві та музично-рухові вправи за системою Карла Орфа / Ірина Шараєвська // Музичний керівник. – 2011. – № 3. – С. 9–14.

 Підготувала Катерина Мехеда,
  провідний бібліотекар відділу мистецтв

Повернутись
Поділитись:

Розклад роботи:

Бiблiотека:
ПН-ЧТ – 9:30-18:00
ПТ – ВИХІДНИЙ
СБ-НД – 10:00-18:00
Інтернет-центр:
ПН-ЧТ – 9:30-18:00
ПТ – ВИХІДНИЙ
СБ-НД – 10:00-18:00

обслуговування користувачів до 17:45
 

Під час ПОВІТРЯНОЇ ТРИВОГИ

обслуговування користувачів
призупиняється